Korona Polski

Korona Polski to najwyższe wzniesienia, góry i „pagóry”, w każdym z 16 województw. Zdobycie ich nie jest oczywiście żadnym osiągnięciem, a realizacja tego konkretnego projektu w naszej „koronie” odbywa się w myśl od dawna znanej zasady „Poznaj swój kraj”. I taki też, poznawczy, turystyczny, krajoznawczy, a przy okazji też towarzyski 😉 ma charakter tego projektu. Zachęcam do przyłączenia się do nas, bądź do samodzielnego zdobywania tych „najwyższych” w poszczególnych województwach, by, dla przykładu, pod pretekstem zdobycia Dylewskiej Góry w województwie warmińsko-mazurskim móc odwiedzić jedno z fajniejszych SPA w kraju 😉

Wieżyca 329 m n.p.m.

zdobyta dnia 21 lipca 2013 roku

To jeden z tych letnich, wakacyjnych weekendów, kiedy wiesz, że spędzisz go w domu, a bardzo byś nie chciał. Tydzień temu wróciliśmy z dziećmi z Turcji, za tydzień ruszamy w Tatry i każdy z nas doskonale wie, że ten weekend wypadałoby spędzić w domu. Pranie? Sprzątanie? Może wspólne gotowanie i domowy, niedzielny obiad? Słońce za oknem, niebo niemal bezchmurne dość szybko przesądza o tym, że wyjeżdżamy. Jest sobota, 21 lipca 2013 roku, a my postanawiamy rozpocząć kolejny z naszych projektów – Koronę Polski. Nie wypada nam rozpocząć inaczej niż od zdobycia najwyższej góry województwa pomorskiego – Wieżycy 329m n.p.m., od której dzieli nas zaledwie 40km.
Z Gdańska samochodem kierujemy się najpierw na Żukowo, potem Egiertowo i Rybaki (droga krajowa nr 20). Charakterystyczną platformę na szczycie wieży widokowej na Wieżycy, górującą ponad lasami, widzimy już z daleka. Auto zostawiamy na parkingu przy drodze w kierunku Szymbarku (płatnym – 4zł). Przed wejściem na szlak, Kaszub w regionalnym stroju, miejscowym zwyczajem, częstuje nas tabaką.
Jesteśmy w rezerwacie przyrody „Szczyt Wieżyca”. Czarnym szlakiem, utwardzoną leśną ścieżką, gdzieniegdzie kamienistą, przejezdną wózkiem dziecięcym, docieramy na wierzchołek w około 20 minut.
Po 182 stopniach Kaszubskiej Wieży Widokowej im. Jana Pawła II (wstęp na wieżę – 6zł) docieramy w miejsce, skąd naszym oczom ukazuje się rozległa panorama tzw. Szwajcarii Kaszubskiej. Informacje o tym, jakoby ze szczytu widać było morze, nawet przy tak dobrej widoczności jak dziś, nie wydają się mieć potwierdzenia. Do auta wracamy tą samą drogą. „Kaszubska perełka” w Koronie Polski zdobyta!

Krągły Goraj 389 m n.p.m.

woj. lubelskie
zdobyty 1 maja 2016 roku

Krągły Goraj (388,7 m n.p.m.) to miejsce na mapie, do którego nigdy byśmy nie dotarli, gdyby nie projekt Korona Polski. Najwyższa góra województwa lubelskiego, bo o niej mowa, leży w polskiej części Roztocza. Dotarcie do tego malowniczego szczytu jest dla nas, podróżników z Gdańska, jedną z najdłuższych podróży po naszym kraju, jaką można odbyć drogą lądową.
Odszukanie Krągłego Goraju w gęstwinie lasów było dla nas trochę kłopotliwe… Ale od początku. Po dotarciu do Huty Lubyckiej i zaparkowaniu samochodu przy remizie OSP  wśród innych aut z egzotyczną dla nas rejestracją zaczynającą się na LTM rozpoczynamy wędrówkę po Roztoczańskim Parku Krajobrazowym. Szlak oznaczony na czerwono – niebiesko – żółto początkowo biegnie banalnie, delikatnie wznoszącą się błotnistą, rozjeżdżoną przez służby leśną drogą. Trakt ten nie nadaje się na podróż z małym podróżnikiem nawet dziecięcym wózkiem terenowym. Piszę o tym, bo w naszej wyprawie po Koronę Polski bierze udział 4-letnia Marysia. Po godzinnym marszu wzmacniamy czujność. Na rozwidleniu szlaków w wąwozie, pomiędzy Długim Gorajem (po prawej stronie) a Krągłym Gorajem (po lewej stronie) brak jest jakiegokolwiek drogowskazu. Czerwony szlak wiedzie prosto, a my ruszamy w lewo za żółto-niebieskim, aby po 200 metrach skręcić w prawo, w prawie niewidoczną ścieżką, by rozpocząć nią bardzo strome podejście na najwyższy wierzchołek województwa lubelskiego. Po przedarciu się, przez młodnik lasu świerkowego, i minięciu na zboczu góry betonowego schronu na linii Mołotowa z okresu II wojny światowej, docieramy po kolejnych 20 minutach do celu naszej wędrówki. Na Krągłym Goraju znajdujemy tylko granitowy znak graniczny o numerze 273 oraz plastikowe pudełko, ukryte pod charakterystycznym pniem o potrójnym rozgałęzieniu (część pnia zniszczona, najpewniej w wyniku uderzenia przez piorun). Owo tajemnicze pudełko, strzeżone przez czerwone leśne mrówki to element zabawy terenowej – geocaching. Z porośniętego lasem liściastym wierzchołka niestety nie ma żadnego widoku. W drodze powrotnej wdrapujemy się na Wielki Dział (390,5 m) oraz na Długi Goraj (391,5 m) skąd roztacza się malowniczy widok na Roztocze. Wchodząc na trzy wierzchołki, zdobywamy, całkiem nieplanowanie, kolejną koronę – Koronę Roztocza Wschodniego.

Kobyla Góra 284 m n.p.m.

Rysy 2503 m n.p.m.

woj. małopolskie
zdobyte 27 czerwca 2015 roku

Dwa razy miałam okazję stanąć na wierzchołku. Pierwszy raz jeszcze w liceum – w białych, skóropodobnych adidaskach, bawełnianym ubranku, któremu daleko było do dzisiejszej „technicznej” odzieży, w plecaku „rezerwowo” płaszczyk przeciwdeszczowy z niebieskiej folii… Muszę odszukać foty z tamtego wyjazdu;) Ponieważ Wojtek też jedynie „turystycznie” stanął na wierzchołku, wejście „dwojewkoronie” w planie.

Tarnica 1346 m n.p.m.

woj. podkarpackie
zdobyta 11 kwietnia 2015 roku

Tarnica 1346m to najwyższy szczyt polskich Bieszczadów i województwa podkarpackiego, należący do Korony Gór Polski i Korony Polski. 11 kwietnia 2015 roku – godz. 4:00 pobudka, Gdańsk; godz. 14:45 Tarnica 1346m, woj. podkarpackie. Po rozruchu w Bieszczadzkim Parku Narodowym – 12 kwietnia 2015 roku – 8. PZU Półmaraton Rzeszowski. Udany, niezwykle aktywny, weekend!

Altana 408 m n.p.m.

woj. mazowieckie
zdobyta 17 sierpnia 2015 roku

Altana i jej 408m, położona na Wyżynie Kieleckiej, jest najwyższym wzniesieniem województwa mazowieckiego. Jak łatwo się domyślić, nie jest wymagającym szczytem. Najprostszym sposobem na jej zdobycie jest dotarcie do miejscowości Hucisko, nieopodal Szydłowca i z okolic przystanku PKS podążanie zielonym szlakiem. Cały spacer zajął nam mniej więcej 15-20 min. Na „Dachu Mazowsza” nie znaleźliśmy żadnego oznaczenia poza charakterystyczną metalową wieżą przeciwpożarową.

Góra Kamieńska 386 m n.p.m.

woj. łódzkie
zdobyta 15 sierpnia 2015 roku

Rowelska Góra 298 m n.p.m.

woj. podlaskie
zdobyta 31 sierpnia 2014 roku

Dnia 31 sierpnia 2014 roku zdobyliśmy Rowelską Górę 298m n.p.m – najwyższy punkt województwa podlaskiego, znajdujący się na jej północnym krańcu. GPS niezbędny: 54˚21’14’’N 22˚53’12’’E. W necie czytamy: „nie robi dużego wrażenia”, „słabo wyróżnia się z otoczenia i przypomina raczej spłaszczony pagórek”, a „wzrok ślizga się po bezkresnych polach”. Przy drodze wojewódzkiej nr 651, pomiędzy miejscowością Rowele, a Wiżajny, ok. 300m za zjazdem do wsi Kamionka, wśród turbin Elektrowni Wiatrowej Wiżajny 🙂

Biskupia Kopa 894 m n.p.m.

woj. opolskie
zdobyta 02 maja 2014 roku

Dnia 02 maja 2014 roku zdobyliśmy najwyższy szczyt najmniejszego w Polsce województwa – województwa opolskiego. Dotarliśmy na Biskupią Kopę 889m. Biskupia Kopa należy zarówno do Korony Gór Polskich, jak i do Korony Polski. Obecnie przez szczyt przebiega granica polsko-czeska.

Czarna Góra 189 m n.p.m.

woj. kujawsko-pomorskie
zdobyta 22 marca 2014 roku

W pierwszych dniach kalendarzowej wiosny udało nam się dotrzeć na Czarną Górę 189 m, najwyższy punkt województwa kujawsko-pomorskiego, najniższy w Koronie Polski. Położona w Górach Obkaskich, na terenie Krajeńskiego Parku Krajobrazowego, ta malownicza góra może posłużyć za idealny „pretekst” do leśnej wędrówki czy przejażdżki rowerowej. Więcej na blogu!

Góra Dylewska 312 m n.p.m.

woj. warmińsko-mazurskie
zdobyta 19 października 2013 roku

Trafił nam się chyba jeden z ostatnich przepięknie jesiennych dni i to właśnie na zdobywanie najwyższej góry województwa warmińsko-mazurskiego – Góry Dylewskiej 312m. Dotarcie na wierzchołek zapewni już auto bez napędu na cztery koła ;),
w najgorszym wypadku 😉 trzeba będzie pociągnąć z buta jakieś 50m. Niesamowite kolory – i to nie tylko na samym szczycie ale w całej, mazurskiej okolicy. Parkowi Krajobrazowemu Wzgórz Dylewskich wprawdzie daleko do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego ale i tak warto zaplanować jeden z weekendów w tej malowniczej okolicy.